Lieve vriendjes en vriendinnetjes 4 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jonathan Naomi Jerusha Jongkind - WaarBenJij.nu Lieve vriendjes en vriendinnetjes 4 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jonathan Naomi Jerusha Jongkind - WaarBenJij.nu

Lieve vriendjes en vriendinnetjes 4

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jonathan Naomi Jerusha

23 April 2009 | Ghana, Accra

Lieve vriendjes en vriendinnetjes,

Een warme groet vanuit een warm Accra. Ik zit naast mama op mijn schoolstoel in onze schoolkamer. Ik heb een verfschort aan want ik heb net een potje geverfd, in de kleur rood. Want ik houd van rood.
Dat potje heb ik ongeveer drie weken geleden zelf gemaakt met behulp van een pottenbakker!
Op de internationale school Lincoln was er een braderie en daar was ook een pottenbakker. Dat leek mij heel erg leuk om ook te doen. En daarom heb ik dus een potje gemaakt.
’s Avonds zong ik samen met Naomi en mama het lied ‘zoals klei in de hand van de pottenbakker zo ben ik in de hand van de Heer’ van Elly en Rikkert. Dat liedje begrijp ik nu weer een stukje beter!
Naomi ligt te slapen. Mama snapt waarom zij ’s morgens een beetje vroeg wakker wordt, aan haar kant van het huis hoor je heel goed een haan kraaien en mensen wakker worden die daar wonen.
Jerusha doet ook een dutje en die slaapt nu gelukkig weer hele goede, lange dutjes. Zij is nu aan de geluiden in ons huis hier gewend.
Ik draag onder mijn verfshirt mijn voetbal kleren, Ghanese voetbalkleren. Ik heb van dezelfde kleuren ook een voetbal. Zowel de kleren als de voetbal hebben we hier in Ghana langs de weg gekocht.
Mama heeft mij opgegeven bij de Ghana International School voor het voetbal team. Hopelijk hebben ze snel een plekje voor mij. Dat lijkt mij echt heel erg leuk. Dan heb ik elke zaterdagmorgen voetbaltraining.
Deze week is het hier paasvakantie, dat betekent dat ik geen Nederlandse school heb en dat veel kindjes op vakantie zijn. Gelukkig kan ik wel met de kindjes hier in de straat spelen, Ima en Alexander. Alexander is drie jaar en vind het leuk om mij te plagen. Ima is vijf, bijna zes en ze houdt heel erg van prinsessen. Hun baby zusje Clara is een paar maanden jonger dan Jerusha.
Samen met hun gaan wij zwemles krijgen in ons zwembad in de straat maar helaas is het zwembad telkens te vies om in te zwemmen omdat het niet goed bijgehouden wordt. Dat vinden wij zo ontzettend jammer! Dat snap je vast wel.
Nu gaat mama het opblaasbadje opblazen en daar water in doen zodat we toch even lekker met water kunnen spelen.
Maar goed, ik vertelde je dat ik op mijn schoolstoel zit, en de rugleuning is het hoofd van een leeuw! Geen echte hoor:). Naomi’s stoel heeft de rugleuning van Winnie de Pooh, die van mama van een beer en die van papa een olifant. Deze stoeltjes hebben we gekocht bij Context Design, dat is een Ghanees bedrijf waar ze spullen voor scholen maken. Verder heeft mama een schoolbord geverfd achterop een kast en nu kunnen we daar lekker op krijten. Vandaag heb ik voor het eerst zelf mijn naam daarop geschreven met krijt, en dat ging best goed! Ook hebben we een spin getekend want we hadden een verhaal van Babet retteket gelezen over je naam schrijven en een spin…Grappig hoor! Deze week en volgende week werken we over de dierentuin. Zo leren we ook de letter d en doen we dus van alles over dieren op huisschool.
Nu wil ik eigenlijk graag dat mama stopt met schrijven zodat ik een dvd’tje kan kijken. Dus ga ik gedag zeggen. Weet je hoe je dat in het Engels zegt? Bye bye! Dat kan ik elke dag een beetje beter spreken, ik leer veel van Belinda, onze huishoudhulp en ook van Hope en meneer Osei, de wachten. En van onze buurman Sam en nu praat ik ook Engels met Ima en Alexander, voor hun is dat ook een beetje moeilijk want zij spreken eigenlijk Frans. Als ik Nederlands tegen ze spreek begrijpen ze me soms ook! Ik heb ook een Frans woord geleerd, ‘doucement,’ dat betekent voorzichtig! Dat zegt hun moeder vaak als we aan het spelen zijn:). Nou, dag dag en tot de volgende keer maar weer! Jonathan, Naomi en Jerusha!

  • 23 April 2009 - 17:27

    Thirza:

    Lieve allemaal,

    wat een leuk verhaal weer zeg!! ;) ;) Wat leuk dat je je eigen naam al kan schrijven! En je hebt ook nog zo'n mooie leewenstoel! Die zit zeker wel erg lekker of niet? ;) :D Wat goed dat je ook al een beetje engels kan joh!! Knap hoor! ;) ;) Ik ga maar weer stoppen want ik moet nog wat huiswerk doen. :( Ik moet nog een boekverslag afmaken dus ja... Tot de volgende keer maar weer!

    Bye, bye!! :D :D :P :P
    Veel liefs, Thirza.

    Ps. Wil jij ook een dikke kus aan je twee zusjes geven? ;)

  • 25 April 2009 - 10:37

    Tante Aaf:

    Hey,

    Leuk om weer wat van jullie te horen, kijk bijna elke dag. Nu nog wat meer foto's en dan is het helemaal goed.....haahha.
    Heb je schoenen geruild hoor Jonathan, en als opa en oma komen dan zal ik ze mee geven.
    Voetbal je soms nog, of doe je het alleen nog op straat.
    Owen heeft vandaag gescoord en blij dat tie was, hij scoort namelijk nooit omdat hij achterin speelt.
    Geef je iedereen een kus.

    doei tante aaf en de mannen

  • 27 April 2009 - 18:25

    Jesse:

    Hoi Jonathan,

    Lekker vakantie he. René en ik hebben hier nu ook vakantie. Dat wordt uitslapen en spelen en...over 6 nachtjes slapen ben ik ook jarig. Jammer dat je niet op mijn verjaardag kan komen. Maar ik vind het nog steeds leuk om alles over jou en je familie te lezen. En hoop dat je snel op voetbal kan.
    O ja...vandaag is het gips van m'n been gegaan. En nu kan ik weer proberen te lopen. Heb nog wel m'n rolstoel, dus als het niet lukt kan ik weer even scheuren.
    Groetjes weer en een fijne vakantie!!!

    Jesse Noorlandt

  • 04 Mei 2009 - 20:28

    Caro:

    Ha Jonathan,

    Dat zou echt gaaf zijn als er een plekje komt in het voetbalteam! Kan me voorstellen dat je daar wel zin in hebt. We duimen voor je! En heeft het zin als we een schepnet opsturen zodat je het zwembad leeg kunt vissen...of is er meer nodig om het schoon te maken..?
    Wil je je adres geven, want Noa en Max willen graag een pakketje naar jullie opsturen. Als je (jullie) graag iets specifieks wilt hebben, dan wil je moeder dat vast wel doorgeven, dan kunnen Noa en Max shoppen ;-)

    Veel plezier en knuffel voor allemaal!

    caro

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jonathan Naomi Jerusha

Samen met papa en mama wonen wij in Ghana. We houden jullie op de hoogte van onze avonturen!

Actief sinds 04 Dec. 2008
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 10900

Voorgaande reizen:

16 Februari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: