Lieve vriendjes en vriendinnetjes 3 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jonathan Naomi Jerusha Jongkind - WaarBenJij.nu Lieve vriendjes en vriendinnetjes 3 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jonathan Naomi Jerusha Jongkind - WaarBenJij.nu

Lieve vriendjes en vriendinnetjes 3

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jonathan Naomi Jerusha

27 Maart 2009 | Ghana, Accra

Lieve vriendjes en vriendinnetjes,

Hoe gaat het met jullie? We horen dat het in Nederland een beetje warmer weer begint te worden. Het is al bijna lente!
Op de Nederlandse school werken we daar over. Ook al zitten wij hier volop in het warme tropische weer, toch is het heel erg leuk om te praten over lammetjes, tulpen, narcissen, voorjaar, sneeuwklokjes enzovoorts.
Dat gaan jullie nu straks allemaal om je heen zien, leuk hoor.
Wat wij om ons heen zien zijn palmbomen, bananenbomen, bougainvilles (moeilijk woord hè, dat zijn groene struiken met mooie bloemen), kakkerlakken, salamanders, mieren enzovoorts.
We hebben laatst ook apen gezien! Dat was wel een avontuur hoor. Mama was op een dag met een aantal vrouwen naar een kralenmarkt buiten Accra geweest en onderweg had ze apen gezien. Het leek haar leuk als wij die ook zouden zien dus in het weekend zijn we gaan rijden met de auto. Ze had wel een beetje onthouden hoe ze hadden gereden dus daar gingen we.
Maar na een poos zag mama wel dat we op een andere weg reden dan waar ze eerder was geweest. Links van ons, wel ver weg hoor, zag mama heuvels en ze had de apen bij heuvels gezien. Toen vonden we een weg naar links en die zijn we ingegaan. Het was een onverharde weg en toen hebben we ongeveer een uur gereden door kleine dorpjes en langs koeien die in het land stonden te grazen. Vervolgens kwamen we op een weg die mama herkende, we gingen weer naar links en kwamen apen tegen! Dat was natuurlijk heel gaaf, dat snap je wel! Er waren papa en mama apen, baby aapjes, kleuteraapjes, allemaal langs de kant van de weg.
Mama was heel blij dat we het hadden gevonden en papa was een beetje beteuterd, want die had toch echt niet gedacht dat mama dat terug zou kunnen vinden…
Want alleen papa’s kunnen maar goed de weg vinden (denkt hij, en jullie papa’s?).
Jonathan is nu lekker beneden aan het spelen, met de duplo en mini loco. Naomi is vanmorgen naar de peuterspeelzaal geweest. Toen zij weg was hebben Jonathan en mama eerst samen gezwommen en daarna school gedaan.
Jonathan hoopt zo dat de internationale school in April een plekje voor hem heeft, anders moet hij wachten tot september en hij heeft erg veel zin om weer echt naar school te gaan.
Naomi doet nu een dutje. In Nederland deed ze dat eigenlijk niet meer maar door het warme weer en alle nieuwe indrukken lukt het haar toch wel af en toe om weer dutjes te doen. Jerusha slaapt ook even lekker. En als de twee dames wakker zijn gaan we weer afkoelen in het zwembad. Er zijn nieuwe kindjes in onze straat komen wonen! Tot nu to waren we de enige kinderen en we vinden het erg leuk dat er nu meer kindjes zijn komen wonen. We hebben alleen nog maar in het zwembad met ze gespeeld maar dat was al erg leuk. Vorige week zijn er bijna elke dag kindjes op bezoek geweest hier, dat was erg gezellig. Deze week is het wat rustiger maar we hebben wel feest gehad want papa was jarig! We hebben een Mac vrachtauto van karton gemaakt voor hem. Daarin hadden we zijn kado gestopt. We hebben appeltaart en cake gebakken en voor hem gezongen. Helaas was papa een lange dag weg buiten Accra dus het was wel een beetje moeilijk om te wachten tot hij thuiskwam. We hebben nu geen visite gehad op zijn verjaardag, misschien nodigen we dit weekend nog wat mensen uit.
Nu nog even een persoonlijk bericht van Jonathan: Hoe gaat het met jullie al mijn vrienden en vriendinnen? Jullie moeten opschrijven hoe het met jullie gaat. Groeten Jonathan. Dag allemaal, tot de volgende keer maar weer!!! Groetjes, Jonathan, Naomi en Jerusha

  • 30 Maart 2009 - 16:05

    Thirza:

    Hallo! Echt suppr om jullie verhalen te lezen!
    Het lijkt me ook echt geweldig om het daar mee te maken! En nog apen zien enzo...
    Wat leuk dat jullie nieuwe buurkinderen hebben! Dan kunnen jullie daar weer fijn mee spelen!! ;);)
    En heerlijk in het zwembad zwemmen! Hier is het ook al weer lekker weer!Dat is wel errug lekker! Het is nu ook lekker weer om te fietsen :D :D
    Wat zijn het gave foto's zeg! Met die palmbomen en de zee. En ook erg lief! ;) Nou ik ga weer!!

    Liefs Thirza. xxxxx

  • 01 April 2009 - 09:40

    Gerto:

    hoi Jonathan,

    hier een berichtje van mij, leuk om telkens weer van je te lezen, wij hadden gisteren de verjaardag van de juffen, we mocht verkleed naar school en deden spelletjes en er werd nog poppenkast gespeeld. ik was verkleed als pitaat, ik mocht het pak en zwaard van Matthias lenen, dat vond ik erg leuk.
    sinds vorige week woensdag zit ik op zwemles van half 3 - half 4, dat vindt ik ook erg leuk, vanmiddag mag ik weer! de eerste keer deden we allemaal spelletjes, maar mama heeft gezegd dat we nu misschien wel echt zwemmen gaan leren, en drijven natuurlijk, als ik dat kan krijg ik weer een stikkertje die ik op mijn pooster kan plakken.
    dag Jonathan en de groetjes van mij!

  • 03 April 2009 - 18:06

    Jesse:

    Hoi Jonatan.
    Ben wel een beetje jaloers hoor om jou al die tijd al in een korte broek te zien. Maar hier is het nu ook echt super weer. We spelen en eten al de hele week buiten. Hebben zelfs al een beetje een kleurtje op onze wangen.Alles gaat hier goed. Ook op school komen er steeds meer nieuwe kindjes in de klas. Dat is wel heel gezellig. Papa en mama zijn mijn kamer aan het opknappen en als het allemaal lukt is het klaar als ik 3 mei jarig ben. Hoop weer snel iets van je te lezen.Groetjes van Jesse

  • 03 April 2009 - 20:40

    Max En Noa:

    Hoi Jonathan, Naomi en Jerusha!

    Wij vinden dat die palmbomen er erg goed uitzien bij jullie. Hier wordt het inderdaad ook mooier weer, maar de zee is nog te koud...
    papa is vanochtend aan zijn teen geopereerd door de huisarts en loopt nu op een lachwekkende manier, maar we hopen dat hij snel weer normaal loopt.ons bovenhuis is bijna klaar en dat was erg leuk op Max zn verjaardag. Ik (Noa) ben net naar de stad geweest met mama en heb nog een paar leuke dingen gekocht, waaronder een stippenpyama voor het paasontbijt op school woensdag. Want dan mogen we in pyama naar school en gaan we op school ontbijten. Verder is er een heeeeele brutale kat die de hele tijd ons huis binnen wil komen en onze eigen kat Grover probeert hem elke keer weg te jagen, maar hij blijft het proberen. We worden erg gek van ;-)
    hebben jullie daar ook honden en katten of andere dieren? Of zouden jullie wel een aapje op de compound willen hebben :-)
    nou, doe de groeten aan jullie pap en mam en tot de volgende ronde!
    kus van Noa en Max

  • 08 April 2009 - 12:12

    Harm Verhoeff:

    he, he, we hebben nu pas jullie site gelezen. We zagen de kaart van jou Jonathan aan het prikbord hangen en dachten.........nu gaan we kijken naar de site. Wat stoer dat je al die dieren heb gezien. Wat een heerlijk weertje, bij ons regent het nu, maar..........het is ook al lekker weertje geweest. Vorige week hebben wij het juffenfeest gehad, dat was erg leuk. Ik was verkleed als cowboy. Maar ik mis je wel hoor.
    we gaan nu echt regelmatig de site lezen en hopen dan ook te reageren, dan weet je ook hoe het met ons gaat.

    groetjes van Harm en de rest van de Verhoeffjes

  • 09 April 2009 - 06:35

    Deluikjes:

    Hoi Jonathan,

    Hier is Niels, ik mis jou grote vriend! Ik zit nu ook op de basisschool en vind het echt niet leuk dat jij er niet bent. Kon je die apen ook aaien, wel gek dat apen daar los lopen!
    Ik heb nog vaak jou groene jas aan, die vind ik heel stoer!
    Vind jij zwemmen ook zo leuk, jij kan elke dag zwemmen dat wil ik ook wel!
    Nou daaaggg!!

  • 22 April 2009 - 15:23

    Annelies:

    Hallo allemaal!

    Wat fijn om te horen dat het goed met jullie gaat!
    :):) Echt heel leuk dat er nieuwe kinderen in de straat zijn komen wonen,
    dan krijgen jullie weer nieuwe vriendjes en vriendinnetjes:):) Ik mis jullie wel hoor!Vooral als ik jullie verhalen lees, dan zou je zo even langs willen komen!;)Ik hoop als alles goed mag gaan, jullie allemaal in de zomervakantie te zien...We zien er naar uit!

    Heel veel liefs en een dikke knuffel voor jullie allemaal!
    Liefs Annelies

  • 22 April 2009 - 17:29

    Tristan:

    Hoi Jonathan,

    Wat leuk dat je het naar je zien hebt op vakantie.(Ik zei vandaag nog tegen mama dat het wel lang duurt jouw vakantie)
    Ik mis je nu wel hoor al ik buiten ga spelen.

    Hier gaat alles goed,ik zit op zwemles en dat vind ik erg leuk en vrijdag hebben we een weekje vakantie.Dat is supper kan ik lekker veel buiten spelen.

    Groetjes Tristan Hillers

  • 05 Mei 2009 - 07:15

    Martijn De Hoop:

    Hallo Jonathan (en de rest van de fam).

    Mama heeft jullie berichtjes voorgelezen,wat een avontuur zeg,ik had verwacht dat je ook net zo bruin zou worden als de meeste mensen in afrika,maar je ziet er nog hetzelde uit ,alleen je haar is korter.
    Ik vind het wel gek hoor,dat er nu een collega van papa in jullie huis zit.
    Nou, de groetjes hier uit Ammers en geniet ervan.

    groetjes Martijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jonathan Naomi Jerusha

Samen met papa en mama wonen wij in Ghana. We houden jullie op de hoogte van onze avonturen!

Actief sinds 04 Dec. 2008
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 10904

Voorgaande reizen:

16 Februari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: