Aangekomen - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jonathan Naomi Jerusha Jongkind - WaarBenJij.nu Aangekomen - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jonathan Naomi Jerusha Jongkind - WaarBenJij.nu

Aangekomen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jonathan Naomi Jerusha

23 Februari 2009 | Ghana, Accra

Dag lieve vriendjes en vriendinnetjes,

Een warme groet vanuit Ghana! Hoe gaat het met jullie? Met ons gaat het goed.
Vorige week maandag zijn we met papa en mama en Jerusha naar Schiphol gegaan. Ome Jan-Willem, ome Timon, tante Rianne en oma Jongkind brachten ons daar naar toe met twee auto’s. We hadden wel acht grote koffers bij ons en wel drie kleine koffers, een rugdrager, buikdrager en buggy.
Oh ja, en ook nog twee computertassen en twee rugzakjes.
Moet je maar eens bij elkaar optellen om uit te rekenen hoeveel we bij ons hadden!
We hebben lekker gespeeld op Schiphol en nadat we door de douane gingen moesten we gelijk naar het vliegtuig lopen.
In het vliegtuig had iedereen een eigen tv schermpje en Jonathan heeft wel drie films gezien.
Naomi heeft veel gekleurd en gerommeld, Jerusha heeft geslapen en lekker bij mama op schoot gezeten.
Toen we in Ghana aankwamen gingen we met een trap het vliegtuig uit. Warm dat het was joh!
Nadat we onze paspoorten hadden laten zien aan de douane moesten we al die koffers weer op karretjes zetten en gelukkig waren er mensen die ons daar mee konden helpen.
We werden opgewacht door mensen met wie papa gaat werken, en die brachten ons eerst naar ons huis waar we heel veel koffers hebben gebracht.
We wilden er eigenlijk wel blijven maar er stond nog helemaal niets in huis dus zijn we eerst in een hotel gaan slapen.
We waren wel moe hoor!
De volgende dag gingen we gelijk met een mevrouw, Jayra, die ook bij papa op kantoor werkt, allemaal spullen uitzoeken en kopen voor ons huis.
Da t was wel een lange, warme dag! We zagen zoveel dingen die we nog nooit hadden gezien, bijvoorbeeld mensen die op de weg naar je auto toekomen als je voor een stoplicht staat. Die mensen willen dan iets aan je verkopen, of ze vragen geld omdat ze ziek zijn.
We hebben heel veel winkels gezien, maar ook langs de weg wordt van alles verkocht! Zo heeft mama bijna al onze bedden langs de weg uitgekozen. Die van ons moet nog worden gemaakt, hopelijk komt het bed snel. Tot die tijd liggen we op onze matrassen op de grond.
Eerst hebben we twee nachtjes samen op Jonathan’s kamer geslapen maar toen vonden we het toch gezelliger om bij papa, mama en Jerusha op de kamer te gaan slapen.
Die kamer is toch supergroot dus dat kan prima zo. We wonen in een twee onder een kap huis op een ‘compound’, dat is een straat die is afgezet met een hek en een muur eromheen. Als we onze straat in willen moeten we toeteren en dan doet de wacht het hek open.
Papa en mama maken nu nog zelf het huis schoon (zweten doen ze dan!!!) maar straks komt er een ‘househelp’, dat is iemand die mama dan helpt met schoonmaken.
Als papa en mama bezig zijn gaan wij bijvoorbeeld lekker fietsen op de straat, of net als thuis, binnenspelen of een filmpje op de laptop kijken.
Het gaat goed met ons, al hebben we allebei wel last van pukkeltjes van het warme weer, daar moet onze huid nog wel aan wennen. Jerusha had al last van pukkeltjes in Nederland en heeft dat nu nog, dus voor haar verandert er niet zoveel:). Ook vonden we alle donkere mensen in het begin wel spannend maar vandaag hebben we heel leuk met donkere kinderen gespeeld. Eigenlijk zijn ze net als wij, alleen een ander kleurtje, een andere taal en andere gewoontes.
Nu willen we nog nieuwe vriendjes en vriendinnetjes gaan maken. Want ook al hebben we een mooi huis en een mooie fiets, zonder vriendjes en vriendinnetjes is het toch nog niet zo gezellig.
Dinsdag hopen we naar de Nederlandse school te gaan en wie weet maken we daar dan tijdens onze twee uur Nederlandse les per week nieuwe vriendjes en vriendinnetjes!
We missen jullie en denken aan jullie en we zullen proberen een paar fotootjes bij dit bericht te doen zodat jullie kunnen zien waar we over schrijven. Daag!!! Jonathan, Naomi en Jerusha

• 23 Februari 2009 - 20:26

Amanda Boel:

Lieve Jonathan, Naomi en Jerusha,

Zo... jullie eerste weekje in Ghana zit erop! Leuk dat jullie zo laten weten hoe jullie eerste week geweest is.. Lijkt me best spannend allemaal, nieuwe omgeving, nieuw huis en ook nog eens een andere taal!! Nou gelukkig heb jij je fiets Jonathan en kun je lekker op ontdekkingstocht!
    Is je skelter ook al gearriveerd?? ;)

Groetjes van Amanda

• 24 Februari 2009 - 06:02

Nanda En Lieke:

Hoi Jonathan, we missen jou wel op school hoor gisteren hadden we feest want Anouk was jarig, zij is nu ook 5, net als jij.
    Wat een leuk verhaal heb jij geschreven en wat een leuke foto's.
    We hebben een foto uitgeprint dan kunnen we die aan de juf laten zien.

Veel plezier daar!
    Groetjes
    van Nanda en Lieke van Herk

• 25 Februari 2009 - 17:30

Elise Sterrenburg:

Hoi Jonathan,
    Nou, we hebben de foto's bekeken hoor die Nanda had meegenomen! Je staat er stoer op met je mooie fiets! Leuk om jullie foto's te zien en jullie verhaal te lezen, hoe het jullie vergaan is de afgelopen week.
    Hoe is het met de nederlandse les gegaan?
    Nu, tot het volgende bericht!
    Groeten van juf Elise

• 25 Februari 2009 - 19:38

Thirza Blokland:

Wat een leuke foto's!!
    Echt een mooi huis!;)
    Enne... nog bedankt voor jullie mail! :D:D
    Ik mis jullie wel!

Liefs

• 25 Februari 2009 - 19:43

Tante Jenneke:

Hé Lieve zus, zwager en kinders :P,
    Hoe is het in het verre Ghana? Wat een mooi huis!!;) Fijn voor jullie! We mailen snel uitgebreidt! :D
    Liefs Jen. ;)

• 26 Februari 2009 - 06:20

Janwklijn:

Lieve allemaal, een heel leuk bericht; als je zo doorgaat Wil kan je er een kinderboek met foto's van maken. (idee mama)Het huis ziet er mooi en degelijk uit. Je hebt airco? Veel sterkte en Gods zegen.
    Pa/ma Klijn

• 26 Februari 2009 - 11:56

Johan (Los):

Leuk om over jullie te lezen, de wereld is een stuk kleiner met internet! Heel veel geluk daar, en groetjes uit Nederland

• 26 Februari 2009 - 16:21

Tante Aaf:

Wat hebben jullie een mooi huis, en wat een ruimte lekker hoor.
    We gaan jullie volgen zo, wij vinden dat erg leuk.

Doe de groetjes aan pappa en mamma,

Dikke kus ook van Owen en Milan

• 27 Februari 2009 - 09:37

Ditta Boel :

Wat leuk zeg om zo op de hoogte te blijven van jullie.
    Wat is dat voor een beest op de foto?
    Een hartelijke groet vanuit een Hollandse polder.

• 27 Februari 2009 - 17:01

Tante Ilona:

Nou luitjes dat ziet er allemaal picobello uit.
    Zitten jullie ook vlak bij het strand. We hebben nml de kaart zitten bestuderen en zagen dat Accra aan de kust ligt. Kan je daar ook lekker zwemmen.

Groeten en een dikke knuffel van ons allen.

• 28 Februari 2009 - 07:19

Nilouk:

He hoi!!
    Onze mama heeft voorgelezen over jullie avontuur en we hebben samen de foto's bekeken!
    Niels:"ik wil daar ook met Jonathan spelen, dan neem ik Thomas mee en mijn fiets"
    Anouk;"Mama, is dat heel ver? Zouden ze wel gehoord hebben dat we heel hard gezongen hebben met mijn verjaardag?"
    We vinden dat jullie huis nog wel leeg is, maar mama heeft uitgelegd dat jullie bed nog gemaakt wordt. Wel gezellig om bij papa en mama op de kamer te slapen, wij vinden het in de tent ook altijd leuk om bij papa en mama te slapen! We missen jullie wel!
    Dikke knuffel:
    Anouk en Niels

• 28 Februari 2009 - 07:31

Nilouk:

Nog even een berichtje erbij.
    Anouk:'Dat ik van Jonathan hou en dat ik verliefd ben op hem" :-)
    Niels: "En ik ook!"

Kuzzzzzzzzzzz

• 01 Maart 2009 - 15:38

Juf Thelma:

lieve Naomi, ik was even nieuwsgierig hoe het met je ging! wat een mooi huis zeg! ik hoop dat jullie daar veel plezier zullen hebben, en ik hou de site in de gaten. dikke kus voor jou en je familie! x

• 03 Maart 2009 - 14:12

De Valkjes:

Hoi hoi! Wat een leuke impressie van jullie reis en huis(inrichting en gewenning). veel plezier en we hopen dat jullie gauw leuke vriendjes en vriendinnetjes ontmoeten! liefs, Caro en co (p.s. Noa schrijft ook nog even een berichtje)

• 03 Maart 2009 - 14:21

De Valkjes:

• 06 Maart 2009 - 05:17

Dirk-Geert En Judith:

Hee lieve mensen,

Goed om te lezen. Wat een heerlijk huis hebben jullie gekregen. God is goed !! Hartelijke groet van ons 4-en