Dag lieve vriendjes en vriendinnetjes 1 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jonathan Naomi Jerusha Jongkind - WaarBenJij.nu Dag lieve vriendjes en vriendinnetjes 1 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jonathan Naomi Jerusha Jongkind - WaarBenJij.nu

Dag lieve vriendjes en vriendinnetjes 1

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jonathan Naomi Jerusha

09 Maart 2009 | Ghana, Accra

Dag lieve vriendjes en vriendinnetjes,

Een warme groet vanuit een warm Accra!
Hoe gaat het met jullie? Met ons gaat het goed. We zijn nu al twee keer naar de Nederlandse school geweest.
Dat vonden we heel erg leuk. Jonathan heeft dinsdagmiddag van 15.00 tot en met 17.30 les met ongeveer 20 kinderen in een combinatie groep van groep 1 en 2.
Er is ook een schoolbibliotheek waar we elke week een boekje uit mee mogen nemen en die doen we dan in onze Afrikaanse bibliotheektas.
Maar nu vindt Jonathan het een beetje moeilijk dat alle kinderen in zijn groep Nederlands én Engels kunnen praten.
Dat wil hij ook! Het thuisschoolonderwijs op zich gaat goed, zo samen met mama en Naomi elke ochtend maar toch mist Jonathan het samen spelen en zijn met andere kinderen heel erg.
Dus zijn we deze week gaan kijken op de Internationale school (Ghana International School) die vlak achter ons huis ligt. Volgende week vrijdag hebben we er een echte afspraak om de juffen en de klas te leren kennen. We zijn benieuwd wanneer Jonathan daar gaat beginnen. We houden jullie op de hoogte! Deze school is in deze grote stad lekker dichtbij, met de auto is het ongeveer vijf minuutjes rijden.
De Nederlandse school is ongeveer 10 minuutjes rijden. De eerste keer is papa mee geweest maar de tweede keer, toen Naomi naar de peuterspeelzaal ging, reed mama.
Dat vonden we heel stoer, dat mama nu ook in Accra rijdt! Maar we hebben nog geen auto hier thuis, alleen papa’s werkauto, dus meestal komt hij even van zijn werk om ons naar school te brengen en weer op te halen. Dat vinden we eigenlijk wel heen leuk.
Naomi gaat elke donderdagochtend naar de peuterspeelzaal, van 8.30 tot en met 11.30. Naomi zit met ongeveer zes kindjes in de klas en ze heeft wel twee juffen, dus ze krijgt heerlijk veel aandacht en ze mag ook een bibliotheekboek meenemen in een mooie Afrikaanse tas.
Op school staan waterflessen met bekertjes erbij, want het weer is heel warm en als je buiten hebt gespeeld dan krijg je zo’n dorst!
We zullen nog foto’s maken van onze school zodat we die aan jullie kunnen laten zien.
Jonathan heeft op school al een vriendje gemaakt, Iven, waar we afgelopen zaterdag zijn wezen zwemmen en ’s avonds hebben gebarbecued. Dat was heel gezellig!
Ook heeft Jonathan afgelopen woensdag bij Iven gespeeld ’s middags, Iven heeft ook nog twee grote broers dus dat was een stoere middag zo.

Elke dag doen we iets heel leuks met mama, weet je wat dat is?
Op onze ‘compound’, weet je nog, de straat waar we de vorige keer over vertelden, is ook een zwembad!
Vorige week was hij nog kapot, en dat was goed, want toen kon mama ons goed leren dat we er niet alleen naar toe mogen gaan.
Maar nu is hij gemaakt en dan gaan we elke dag aan ’t eind van de middag als de zon niet meer zo scherp is, lekker zwemmen.
Jonathan kan zonder bandjes, Naomi met bandjes en Jerusha heerlijk in een babyzwemband. Leuk dat ze dat vind!!!
Dan koelen we heerlijk af en gaan we daarna naar binnen als mama eten gaat koken. Dan komen we binnen en vinden we het koud omdat de airconditioning aanstaat.
Zoals in Nederland de verwarming aanstaat om het binnen warm te maken staat hier de airconditioning aan om het binnen koud te maken.
Dan doen we lekker onze pyjama vast aan en dan komt papa weer thuis uit z’n werk.
Jerusha krijgt van al dat zwemmen en spelen reuze honger en ze eet nu zelfs patatjes. Die zijn hier wat dikker dan in Nederland en daar gaat ze dan heerlijk op sabbelen.
Ook kaakjes vind ze nu erg lekker, eigenlijk alles wat ze maar in haar mond kan stoppen om uit te proberen. Ze heeft ook niet meer zoveel kriebel als ze in Nederland had.
De eerste week hier in Accra had ze nog heel veel uitslag maar dat gaat nu veel beter gelukkig. Ze kan nu zelf zitten en dat vinden we heel knap van haar. Het is een grappig gezicht als ze dan omrolt!
Jerusha heeft van de week nog twee prikjes gehad bij een hele lieve kinderarts. Naar deze mevrouw kan ze ook toe als ze een ‘bureau’ afspraak heeft.

Afgelopen zaterdag is onze eerste lading meubels binnengekomen die we langs de straat aan de Spintex Road (weg) besteld hebben.
We hebben de mensen daar verteld wat voor spullen we willen hebben en nu zijn ze dat allemaal langs de kant van de weg aan het maken.
Van de week zijn we nog even wezen kijken hoever ze zijn. Toen hebben we ook wat foto’s gemaakt van hoe het er uitziet op de werkplaats langs de weg.
We hebben nu deze spullen binnengekregen: Jonathan’s stapelbed, de bedden voor Naomi’s kamer binnen, Jerusha’s bedje, de salontafel voor beneden en de rieten banken.
Ook hangen er nu door het hele huis gordijnen en dat staat heel gezellig. Alleen kunnen we nu niet meer zo goed galmen en jodelen beneden:). Omdat het huis nog zo leeg was eerst konden we heel goed herrie maken.
Weet je wat ook een herrie is? We wonen niet ver van het vliegveld vandaan en de vliegtuigen die opstijgen komen vlak over ons huis heen. In het begin vonden we dat wel een beetje eng en erg veel herrie maar we raken er aan gewend en vinden het eigenlijk ook wel een stoer gezicht.

Voordat we naar Ghana gingen vertelde mama ons ’s avonds verhaaltjes voor het naar bed gaan over miertjes die in huis lopen, over een beestje in huis dat ineens niet alleen zwarte voetjes maar ook witte voetjes ziet lopen, over dat je het water uit de kraan niet kunt drinken en over dieren buiten waar je mee moet oppassen. Nu snappen we waar mama al die verhaaltjes over vertelde.
Als we hier in Ghana ons drinken morsen komen er zo heel veel mieren op af! We halen dan snel een doek om het schoon te maken. Water drinken we uit flessen die we kopen in de winkel zodat onze buikjes niet ziek worden. Enge dieren hebben we buiten gelukkig nog niet gezien, behalve dan dat mooie beest wat we de vorige keer op de foto hebben gezet, maar die is niet eng, alleen maar grappig. Hij eet mugjes en doet verder geen vlieg kwaad:). En er zijn ook heel vaak mensen in ons huis die een andere kleur hebben dan wij, daardoor lopen er zwarte en witte voetjes in ons huis.

Voorlopig hebben we jullie nog genoeg nieuwe dingen te vertellen. We vinden het ontzettend leuk om berichtjes terug te krijgen, dank jullie wel!!!
We hebben thuis nog geen internet, dus we kunnen nog niet zo snel terug schrijven maar blijf berichtjes sturen, die neemt papa ’s avonds op zijn laptop weer mee naar huis.
Warme groetjes van Jonathan, Naomi en Jerusha

• 09 Maart 2009 - 13:42

Annemiek:

ha lieve jonathan, naomi en jerusha,

wat fijn dat jullie het zo naar je zin hebben daar ver weg!
    ik zou ook wel graag willen dat het hier net zo lekker warm en zonnig is als bij jullie! hier is het bewolkt en ik zit achter mijn bureau op school en het waait gewoon in mn kantoor! koud brbrbr
    spannend hoor jonathan dat je misschien naar de internationale school gaat, érg leuk! en ik ben wel heel benieuwd naar de foto's van jullie school/ peuterspeelzaal/ meubels!

veel liefs,

annemiek (en ook een kus van ome stefan)

• 09 Maart 2009 - 17:29

Thirza:

Hallo allemaal!
    wat een leuke foto's!
    En een erg leuk verhaal zeg! Ik zou zo naar jullie toe willen ;););)
    Hahahah. Wat een mooie bedden krijgen jullie zeg! ;);)Fijn dat jullie het zo leuk hebben op school! O'ja nog een vraagje: Is het bij jullie nu ongeveer net zo laat al bij ons? Nou doeg! Een dikke kus, jullie nichtje. xxxxx

• 09 Maart 2009 - 17:30

Juf Annet :

Hallo Naomi (en Jonathan en Jerusha),

Wat leuk Naomi dat je nu ook naar de peuterspeelzaal gaat in Ghana. Heb je het er naar je zin? Vast wel! Wij (alle juffen van de peuterspeelzaal) missen je wel hoor.
    Wat leuk dat jullie een lekker zwembad hebben vlakbij jullie huis. Het is vast fijn om even te zwemmen als het zo warm is. Wij hebben hier nog warme dikke truien en broeken aan hoor Naomi. Nou, ik kijk af en toe even hoe het met jullie is hoor!

Groetjes van (juf) Annet van Leeuwen.

• 10 Maart 2009 - 16:25

Gerto:

wat leuk dat ik jullie zo kan zien en mama heeft jullie verhaal voorgelezen. ja Jonathan, nu kan ik buiten niet met jou spelen, dat vindt ik wel jammer, want hier is het soms ook een beetje mooi weer, niet zo mooi als bij jullie, maar toch voor ons goed weer en dan speel ik buiten, maar nu kan ik niet voetballen met jou. ik doe nu vaak skileren.
    wat een mooie bedden krijgen/hebben jullie zeg, en dan door een echte zwarte meneer gemaakt!
    Jonathan ik hoop dat je snel een school zal vinden waar je het naar je zin zal hebben en vriendjes kan krijgen.
    groetjes van Gerto

• 10 Maart 2009 - 17:12

Jesse:

Hoi Jonatan,

Heb vandaag van tante Jantine gehoord hoe ik via de computer met jou kan kletsen. Mama heeft dat gelijk opgezocht en nu kan ik al lezen wat je allemaal al hebt meegemaakt.Vliegen en slapen in een hotel. Spullen uitzoeken op straat. Grapppig dat je je bed langs de weg koopt en dat je dan kan gaan kijken of tie al bijna af is. Nieuwe vriendjes maken. En heerlijk eind van de middag even afkoelen in het zwembad. Doet papa ook mee met de leuke dingen of gaat hij elke dag naar z'n werk??
    Vind het echt super leuk om zo te zien en lezen wat je daar in Verwegistan doet. En kijk uit naar je volgende verhaal.
    Je krijgt nog de groeten van René papa en mama. en een kusje voor zusjes.

Doeiiiii
    Groetjes van je vriend Jesse

• 11 Maart 2009 - 11:12

Annelies:

Hallo allemaal!

Wat een lieve foto van jullie drieën zeg! Wat is jerusha alweer gegroeid! Zo te zien is het daar ook heerlijk weer, nou we hebben er reuze zin in om te komen hoor!;)

Liefs van Annelies
    (Ome Jaap-Jan en Tante Wil gaat het ook goed met jullie?)